Regulamin Organizacyjny

REGULAMIN ORGANIZACYJNY GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W JASIEŃCU

 

 

 

 

 

 

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

§1

 

Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jasieńcu, zwany dalej "Regulaminem" określa

  1. Zakres działania
  2. Strukturę organizacyjną i zakres zadań na poszczególnych stanowiskach pracy
  3. Tryb pracy  Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
  4. Zasady przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania indywidualnych spraw,
  5. Zasady podpisywania pism i decyzji.

 

§2

Ilekroć w regulaminie mowa jest o:
1. Ośrodku, należy przez to rozumieć Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Jasieńcu.

2. Kierowniku – należy przez to rozumieć kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

 

II. OGÓLNE ZASADY FUNKCJONOWANIA OŚRODKA

 

§3

Ośrodek działa według następujących zasad:
- praworządności
- służebności wobec społeczności lokalnej
- racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym,

- podziału zadań pomiędzy poszczególnymi stanowiskami pracy,

- wzajemnego współdziałania i współpracy z jednostkami organizacyjnymi gminy.

 

§4

Ośrodek jest jednostką organizacyjną gminy, realizująca zadania z zakresu pomocy społecznej.

Zasięg działania Ośrodka obejmuje obszar gminy Jasieniec.

Pracą Ośrodka kieruje kierownik i odpowiada przed Wójtem Gminy za należytą organizację pracy.

Nadzór merytoryczny nad działalnością Ośrodka pełni Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie.

 

§5

1. Zakres działania Ośrodka obejmuje wykonywanie zadań z zakresu pomocy społecznej:
a) własnych i zleconych gminy,
b) zleconych wynikających z programów rządowych.
c) innych zadań w zakresie udzielonych upoważnień i porozumień

 

III.    STRUKTURA ORGANIZACYJNA OŚRODKA

I ZAKRES ZADAŃ POCZCZEGÓŁNYCH PRACOWNIKÓW

 

§6

Strukturę organizacyjną Ośrodka stanowią:

- kierownik – 1 etat

-  pracownicy socjalni – 3 etaty
- inspektor ds. świadczeń rodzinnych, wychowawczych  i funduszu alimentacyjnego – 2 etaty

- asystent rodziny

 

§7

W ramach realizacji usług opiekuńczych Ośrodek zleca wykonywanie zadań opiekunkom domowym.

 

§8

Zakres działania, kompetencje i odpowiedzialność kierownika:
1. Kierownik kieruje Ośrodkiem i odpowiada za całokształt działalności Ośrodka.
2. Kierownik ponosi odpowiedzialność za całość gospodarki finansami Ośrodka.
3. Kierownik jest pracodawcą w stosunku do osób zatrudnionych w Ośrodku.

4. Kierownik odpowiada na skargi i wnioski dotyczące podległych pracowników.
5. Kierownik zarządza Ośrodkiem, a w szczególności:
            a) ustala wewnętrzną organizację Ośrodka,
            b) organizuje pracę Ośrodka,
            c) wydaje regulaminy, instrukcje, zarządzenia i polecenia wewnętrzne,
            d) wydaje decyzje administracyjne w celu realizacji powierzonych zadań i w zakresie

    udzielonych upoważnień,
  e) dysponuje środkami pieniężnymi Ośrodka w celu realizacji powierzonych zadań,
  f) tworzy warunki do wykonywania pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny

    pracy,
  g) tworzy warunki do przechowywania i przetwarzania danych osobowych zgodnie z ustawą o

   ochronie danych osobowych,
  h) decyduje w sprawach doboru kadry Ośrodka,
  i) podejmuje działania ułatwiające pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
  j) składa Radzie Gminy Jasieniec coroczne sprawozdania z działalności Ośrodka oraz przedstawia       propozycje i plany realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej,

 

§9

Zakres działania, kompetencje i odpowiedzialność pracowników socjalnych:

Pracownicy socjalni podlegają bezpośrednio kierownikowi Ośrodka.
Do zadań pracowników socjalnych należy:

  1.  podejmowanie inicjatyw i działań w zakresie organizowania pracy oraz doskonalenia metod pracy,
  2. rozpoznawanie środowisk wymagających interwencji socjalnej i podejmowanie działań pomocowych w stosunku do środowisk wymagających wsparcia,
  3. prowadzenie postępowania administracyjnego związanego z przyznaniem lub odmową przyznania pomocy,
  4. wprowadzanie danych z dokumentacji sporządzonej w toku postępowania administracyjnego do systemu  komputerowego,
  5. prowadzenie pracy socjalnej w rejonach opiekuńczych
  6. współdziałanie z grupami i społecznościami lokalnymi w celu rozwijania w nich aktywności społecznej,
  7. prowadzenie monitoringu i analizy zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej oraz planowanie pomocy,
  8. sporządzanie bilansu potrzeb na świadczenia pomocy społecznej,
  9. udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach z zakresu pomocy społecznej osobom ubiegającym się i korzystającym ze wsparcia Ośrodka oraz organizacjom i instytucjom współpracującym z Ośrodkiem,
  10.  przygotowywanie dokumentacji do archiwizacji,
  11. ewidencjonowanie spraw z zakresu pomocy społecznej
  12. współpraca z organami administracji publicznej i samorządowej, instytucjami i

       organizacjami pozarządowymi, kościołem,

13. prowadzenie oraz przechowywanie dokumentacji wymaganej w postępowaniu administracyjnym

 

§10


Zakres działania, kompetencje i odpowiedzialność inspektora d.s. świadczeń rodzinnych, wychowawczych
i funduszu alimentacyjnego:
I. Osoba zatrudniona na stanowisku d.s. świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego podlega

   bezpośrednio kierownikowi Ośrodka, do jego zadań należy w szczególności:

  1. prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawach o przyznanie świadczeń z ustawy
  2. świadczeniach rodzinnych i świadczeń z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
  3. wprowadzanie danych z dokumentacji sporządzonej w toku postępowania administracyjnego do systemu komputerowego,
  4. sporządzanie decyzji administracyjnych w sprawach o przyznaniu lub odmowie przyznania  
  5. świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego
  6. prowadzenie ewidencji wnioskodawców,
  7. sporządzanie list wypłat świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
  8. prowadzenie sprawozdawczości kwartalnej, półrocznej i rocznej z realizacji świadczeń rodzinnych  i z funduszu alimentacyjnego,
  9. prowadzenie sprawozdawczości w zakresie powierzonych zadań,
  10.  przygotowywanie dokumentacji do archiwizacji,

II. Osoba zatrudniona na stanowisku d.s. świadczeń rodzinnych , wychowawczych i funduszu alimentacyjnego podlega okresowej ocenie dokonywanej przez kierownika Ośrodka.

 

§11

 Zakres działania, kompetencje i odpowiedzialność asystenta rodziny

  1. opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym,
  2. opracowanie, we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej;
  3. udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego;
  4. udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych;
  5. udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi;
  6. wspieranie aktywności społecznej rodzin;
  7. motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych ;
  8. podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin;
  9. prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci;
  10. prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną;
  11. dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny,
  12. sporządzanie, na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach;
  13.  współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny

 

§12

Do wspólnych obowiązków pracowników Ośrodka należy:

  1. sumienne wykonywanie powierzonych czynności zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz   poleceniami przełożonego,
  2.  przestrzeganie tajemnicy służbowej oraz zachowanie w tajemnicy informacji uzyskanych podczas  przetwarzania danych osobowych w systemach informatycznych, kartotekach, skorowidzach, księgach, wykazach i innych zbiorach ewidencyjnych - także po ustaniu zatrudnienia,
  3.  przestrzeganie zasad i stosowanie zabezpieczeń służących bezpieczeństwu przechowywanych
      i przetwarzanych danych osobowych,
  4. terminowe wykonywanie zadań,
  5. efektywne wykorzystywanie czasu pracy,
  6. przyjmowanie zasady obowiązkowości i zdyscyplinowania w wykonywaniu powierzonych zadań,
  7. przestrzeganie ustalonego w Ośrodku czasu pracy,
  8. dbanie o dobro Ośrodka, chronienie mienia i używanie go zgodnie z przeznaczeniem,
  9. dbanie o wizerunek pomocy społecznej i przestrzeganie zasad etyki zawodowej,
  10. przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych,
  11.  udzielanie pomocy współpracownikom; zastępowanie ich w pracy podczas choroby i urlopu,
  12. stałe uzupełnianie wiadomości fachowych i wykorzystywanie ich podczas wykonywania pracy,
  13.  podnoszenie kwalifikacji zawodowych

 

§13

Szczegółowe zakresy obowiązków poszczególnych pracowników Ośrodka określają indywidualne zakresy czynności.

 

V. TRYB  PRACY  OŚRODKA

 

§14

1. Czas pracy Ośrodka wynosi 40 godzin tygodniowo od poniedziałku do piątku w godzinach:

    7:30 – 15:30

2. Pracownikom Ośrodka przysługuje wynagrodzenie miesięczne płatne z dołu 25 dnia każdego   

    miesiąca, zgodnie z Regulaminem wynagradzania pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy  

    Społecznej.

3. Praca w Ośrodku powinna być rozpoczynana punktualnie po podpisaniu listy obecności przed godziną

     rozpoczęcia pracy.

4. Pracownikom przysługuje urlop wypoczynkowy w wymiarze określonym w kodeksie pracy. Zgodę na urlop

    wyraża kierownik Ośrodka.

5. Wyjazdy i wyjścia służbowe muszą być udokumentowane delegacjami lub zapisami w książce

    wyjść.

6.Okolicznośćiowe zmiany godzin pracy Ośrodka będą regulowane zarządzeniami wewnętrznymi Kierownika.

7. Dobór kadry na stanowiska pomocnicze odbywa się w drodze postępowania kwalifikacyjnego ze

    szczególnym uwzględnieniem: przygotowania zawodowego, postawy etyczno – moralnej oraz

    predyspozycji osobowych.

8. Nabór na wolne stanowiska urzędnicze w Ośrodku prowadzony jest zgodnie z Regulaminem

    naboru na wolne stanowiska urzędnicze w Ośrodku Pomocy Społecznej.

 

VI. ZASADY PRZYJMOWANIA, ROZPATRYWANIA

I ZAŁATWIANIA INDYWIDUALNYCH SPRAW  

 

 §15

  1. Zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych określa Kodeks Postępowania Administracyjnego oraz Instrukcja Kancelaryjna.
  2. Sposób postępowania z dokumentacją tworzoną w ramach spraw określa Instrukcja Kancelaryjna i Jednolity Rzeczowy Wykaz Akt.
  3. Podstawowym systemem kancelaryjnym jest system bezdziennikowy tj. sprawy wniesione przez interesantów do Ośrodka są ewidencjonowane w spisach i rejestrach.
  4. Sprawy zgłaszane przez obywateli są załatwiane niezwłocznie, zgodnie z przepisami prawa materialnego i formalnego.

 

§16

Wszystkie pisma wychodzące z Ośrodka muszą być opracowane rzeczowo i starannie, opatrzone datą, symbolami Ośrodka oraz numerem jednolitego rzeczowego wykazu akt.

Wszystkie pisma i decyzje wychodzące na zewnątrz winny być podpisywane przez kierownika Ośrodka.

 

VII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§17

Regulamin obowiązuje wszystkich pracowników zatrudnionych w Ośrodku.

 

§18

Zmiany Regulaminu następują w trybie przewidzianym dla jego wprowadzenia.

 

 

 

regulamin_organizacyjny_gops_jasieniec.docx

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 09 maja 2022 15:18
Dokument wprowadzony do BIP przez: Joanna Tuszyńska
Ilość wyświetleń: 1271
09 maja 2022 15:22 (Joanna Tuszyńska) - Zmiana treści zakładki.
09 maja 2022 15:22 (Joanna Tuszyńska) - Zmiana treści zakładki.
09 maja 2022 15:21 (Joanna Tuszyńska) - Zmiana treści zakładki.